Co warto było obejrzeć w 2013 roku? ? Inne platformy?!

W 2013 wyskoczyło także trochę produkcji na bardziej egzotyczne sprzęty, takie jak konsolki, czy kalkulatorki. Z tych pierwszych mamy reprezentowane: 2 x Sega Mega Drive, 2 x MSX, 1 x Nintendo DS.   Z kalkulatorków po jednej sztuce dla: TI-89 ora TI-83/84. W zestawie pojawił się jeszcze jeden z ostatnich ośmiobitowców SAM Coupé.

Czytaj dalej: Co warto było obejrzeć w 2013 roku? ? Inne platformy?!

Co warto było obejrzeć w 2013 roku? – ZX Spectrum!

10 sztuk dem z 2013 roku na żwawo popiskującego ZX’a.

Czytaj dalej: Co warto było obejrzeć w 2013 roku? – ZX Spectrum!

Co warto było obejrzeć w 2013 roku? ? Commodore! (C64/Plus/4)

Z tym Commodore 64 to masakra. 37 produkcji z czego jedna powstała także w wersji dla Commodore Plus/4.

Czytaj dalej: Co warto było obejrzeć w 2013 roku? ? Commodore! (C64/Plus/4)

Co warto było obejrzeć w 2013 roku? ? Atari! (XL/XE/VCS)

Na małym Atari rok upłynął raczej skromnie. Sytuację nieco podratowały produkcje z party Silly Venture, które odbyło się w końcówce roku 2013. 6 produkcji na których można zawiesić oko (i uciąć ucho) przeznaczonych dla Atari XL/XE nie pretendowały do ustanawiania nowych rekordów skoczni, a raczej zadowalały się udziałem w sportowej rywalizacji. Znacznie ciekawsze pod tym względem są 2 produkcje dla konsoli Atari VCS. Czyli 8 sztuk w kategorii ośmiobitowego Atari. Trochę się to rymuje.
 
Czytaj dalej: Co warto było obejrzeć w 2013 roku? ? Atari! (XL/XE/VCS)

Schengen Allstars – Megalactic

Jeśli by złożyć pack’a z kultowymi invitkami na party, ta niewątpliwie powinna się znaleźć w nim obowiązkowo.

Aaa… jakie party? http://2014.revision-party.net/

DEMOZOO.org – start!

Demozoo.org

Demozoo.org

Choć zwątpienie zagościło w niektórych sercach, gdy koniec roku nieuchronnie się zbliżał, a projekt Demozoo zdawał się na powierzchni pozostawać niewzruszony. Ale stało się! Kolejny, nowy, estetyczny, schludny agregat informacji na temat demoscenowych produkcji odpalił swoje silniki w zapowiedzianym czasie. Jednak czy się przyjmie wśród demoscenowej gromadki? Czy przyćmi Poueta? Co na to Kestra? Na te i inne niepostawione pytania odpowiedzi być może z pewnością poznamy w roku 2014!

A więc przecieramy ścieżkę neuronową dla nowego, scenowego bookmarka:

http://demozoo.org/

Co warto było obejrzeć w 2013 roku? ? Atari! (ST/STe/Falcon/Jaguar)

W kolejnym odcinku podsumowującym demoscenową produktywność w 2013 roku – analogicznie do cześci amigowej – pora na rodzinę Atari z 16 bitami na pokładzie i wyżej.

Do zestawienia weszło 12 dem. Ilościowo, w stosunku do roku 2012, Atari (16bit+) odnotowuje leciutki wzrost – co jest jak najbardziej pozytywną tendencją.

Czytaj dalej i przejdź do listy produkcji z 2013 roku

Co warto było obejrzeć w 2013 roku? – Amiga!

Pora zacząć cykl podsumowujący rok 2013. Tym razem nieco inaczej i całkowicie nieobiektywnie oraz autokratycznie.

W pierwszej części królowa balu, czyli Amiga.

Co by nie mówić, to w Amiga w roku 2013 po prostu zarządziła. Jeśli chodzi o platformy oldschoolowe chyba tylko C64 może w tym miejscu zaprezentować mocniejszą kartę ale tam, jak to zwykle z ośmiobitowcami bywa, jakość niestety nie dotrzymuje kroku ilości. Natomiast, co jest drugim zaskoczeniem, dobrych i przyzwoitych dem, także dla Amigi 500 w 2013 było całkiem sporo – aż tyle, że rozważałem rozdzielenie amigowych kategorii na oddzielne dwa odzielne posty dla OCS i AGA. Ale to może zostawmy na przyszły rok ;). W stosunku do roku 2012 progres jest kapitalny.

Czytaj dalej i przejdz do listy produkcji z 2013 roku

ftp.modland.com/pub/modules/Protracker/F*

„EFkę” zaliczyłem już ponad miesiąc temu (dokładnie 18.11.2013) ale z braku czasu i zapomnienia, lista nie została wrzucona. Przed końcem roku warto jednak zamknąć pewne sprawy, więc dla porządku podaję co prześliznęło się przez moje sito. Czytaj dalej: ftp.modland.com/pub/modules/Protracker/F*

Rebels & Neural – Hard Rain

Choć pod względem zaawansowania efektów to 40 kilobajtowe interko nie bije żadnego world recordu, to nie kojarzę innego 40k na Amigę, które miało by ich aż 9 (o ile dobrze liczę). Dodatkowo Hitchhikr’owi udało się wepchnąć dwie muzyczki – Chromag’a i Monty’ego. Ta druga przygrywa w endparcie. Dzięki temu endpartowi i fajnemu wykonaniu to intro zasługuje za miano mini-demka.

Nie nudzić o matematyce

Acko.netCzy można mówić o matematyce, kodzie i technikaliach tak, aby nie zanudzić nikogo na śmierć? Do pewnego stopnia owszem. Tę ideę wciela w życie Steven Wittens, który mówi, pisze i prezentuje to co kryje się pod maskami współczesnych produkcji. Tych demoscenowych jak i komercyjnych, gierowych. I jak mu to wychodzi?

http://acko.net/files/fullfrontal/fullfrontal/webglmath/online.html

Strona ma wymagania wobec przeglądarek, lecz dociekania której użyć zostawiam Gordonowi Shumwayowi. Przedstawia podstawy w ciekawej formie wizualnej. Natomiast na wytrwałych czeka na końcu całkiem przyjemne dla oka demo w WebGL.

Camelot – Merry Hexmas

No to choineczka w 256 bajteczkach na C64 :)

Przegląd funkcji Renoise 3 beta [Createdigitalmusic]

Renoise_logoLata minęły, kiedy to ostatnio użyłem Renoise. Najnowsza wersja jaką mam na dysku to 2.5.1 ale zaktualizowałem ją podówczas chyba tylko dla formalności, bez poważniejszych zamiarów wobec tego, skądinąd przyzwoitego kawałka oprogramowania muzycznego. I choć wracać na razie do tego trackera nie mam w swoich planach, to chętnie zapoznałem się z dodanymi od tamtego czasu funkcjami w skrótowym przeglądzie Renoise 3.0, jaki został zamieszczony na portalu Createdigitalmusic.com:

http://createdigitalmusic.com/2013/12/renoise-3-beta-patterns-instruments-chains-macros-musical-creativity/

A tu pełniejszy opis nowych funkcji na oficjalnej stronie Renoise:
http://www.renoise.com/release-notes/300

MaYbe command (0Yxx)? Interesujące.

Basic65 VSTi za fri

Dodatków wtyczkowych do programów muzycznych, udających popiskiwania retro-komputerów jest całkiem sporo. Wiele z nich darmowe, a niektóre płatne są. Basic65 to jeden z tych płatnych, który 12 grudnia, za sprawą magicznej różdżki stał się darmowy.
C65 VSTi
Nie powiem by w aspekcie wierności C64 (co sugerowałaby nazwa, oraz wygląd), czy też „mięsności” brzmienia wykazywał się on wybitnymi przymiotami ale oferowane funkcjonalności wystarczają aby nim dobrze pobipczeć, popipczeć i poszumieć. Uprzedzę tu, że raczej nie warto sugerować się dostarczonymi z programem presetami, bo one brzmią jakby wygenerowane losowo i nie oddają programowi sprawiedliwości. Presety może nadają się na dziwaczne efekty dźwiękowe ale instrumenty lepiej stworzyć sobie od podstaw samemu, na co naprowadza prostota programu.

Syntezator jest monofoniczny. Dźwięk możemy za to złożyć z 3 oscylatorów o 4 standardowych przebiegach (Pulse, Saw, Triangle, Noise), z których każdy może być osobno modulowany. Przydatna do chiptuningu jest też możliwość ustalenia wyjściowej rozdzielczości bitowej (16, 12, 8, 6, 4) do odpowiedniego zdegradowania dźwięku. Trochę szkoda, że program nie reaguje na automatykę (w każdym razie mi się nie udało go w ten sposób poruszyć).

http://delamanchavst.wordpress.com/2013/12/12/basic65-retro-chiptune-synth-is-released-for-free/

ps: w archiwum z programem znajduje sie też protoplasta Basic65 o nazwie Basic64.

i jeszcze przegląd presetów

Undone – Gubbplasma

Czejść Stefan… Słyszałem, że masz nowe, fajne techna. Czy to prawda?

Granie na Amidze? Na PT-1210 MK1

W co można grać na Amidze? W gry, fuj… h0ffman/Unstable Label oraz Akira/3WDG od ponad roku kleją sofcik PT-1210 MK1, który umożliwia pogranie na Amidze w łamanie połamanych beatów (choć pewnie nie tylko). Soft w zasadzie djski, którego premierowy pokaz planują na Datastorm 2014[1] dorobił się całkiem ciekawych i przydatnych, w głębokim lesie, funkcji, które można obadać na poniżej:

I dobrze, teraz granie na Amidze nie będzie już tylko synonimem lamerstwa ;)

 

Rzut okiem co na ten temat piszą inne serwisy:

 

A  jeszcze chyba warto tu nadmienić, że nie jest to jedyne, ani pierwsze zaprzęgnięcie tego archaicznego sprzętu do zastosowań DJskich, czy grania jungle/dnb. Tu Paradox opowiada co, jak i po co mu cały ten ambaras: http://www.youtube.com/watch?v=2e0wg_618ac

 

  1. [1] Udostępnienie go użytkownikom jest natomiast zaplanowane na kwietniowym party Revision 2014 w Saarbrucken (Niemcy)